سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  درس و مدرسه
آمیزگارى با مردمان ایمنى است از گزند آنان . [نهج البلاغه]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
195714
بازدیدهای امروز وبلاگ
2
بازدیدهای دیروز وبلاگ
9
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
درس و مدرسه

ارائه جدیدترین روش های تدریس
لوگوی وبلاگ
درس و مدرسه
بایگانی
خدمتگزاری
از سی دی های سوخته خود مجدد استفاده کنید
فاصله ی کوتاهی تا رسیدن به آرامش وجود دارد
پیوندهای روزانه

پرسش مهر [55]
دانلود رایگان نرم افزار [158]
بهترین تفریحات اینترنتی [112]
آموزش و پرورش [41]
تالار گفتگوی معلمان ایران [20]
وبلاگهای روش تدریس و مدیریت [85]
بانک وبلاگهای آموزشی [203]
آموزگار [281]
پرسش مهر 9 [402]
سایت ایت الله مصباح [119]
[آرشیو(10)]

اوقات شرعی
موسیقی وبلاگ
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن جمع بین ایمان و عمل پنج شنبه 88 آبان 28  ساعت 9:54 عصر

بهترین راه برای جمع بین علم و ایمان چیست؟ بطوری که نه از ساحت علم کم شود و نه از ساحت معرفت (دینی و معنویت)، چه پیشنهادی می‌کنید؟
پاسخ:
قرآن کریم همانطور که به معنویت و تعالی اعتقادی، روحی و اخلاقی انسان توجه دارد، به دانش افزایی بشر نیز توجه کرده است.
در قرآن کریم بیش از هفتصد بار ماده علم به کار رفته و بیش از هزار آیه قرآن به مباحث کیهان‌شناسی، پزشکی، زیست‌شناسی و ... اشاره دارد. که گاهی در حد اعجاز علمی مطرح شده است.1
و حتی قرآن کریم علم آموزی را هدف آفرینش انسان معرفی می‌کند2 و دانشمندان و مومنان را برتر از دیگران می‌داند.3
بنابراین قرآن کریم انسان را به جمع بین علم و ایمان، دانش و معنویت فرا می‌خواند و بین این دو مقوله تعارض و تضادی نمی‌بیند.
اما گاهی افراد، قلمرو دین و علم را به خوبی نمی‌شناسند یا رعایت نمی‌کنند، از این رو جمع بین آنها مشکل می‌نماید یا به توهم تعارض منتهی می‌شود.
راهکار:
جداسازی قلمرو علم و دین4 بهترین راهکار برای جلوگیری از چالش‌هاست. یعنی بدانیم که:
الف: پژوهش در حوزه طبیعت، مخصوص علم است و همگان باید به نتایج پژوهش‌های تجربی (که به حد قطعیات می‌رسد) احترام بگذارند.
ب: حوزه‌ی ماوراء طبیعت مثل خدا و فرشتگان و ... مخصوص حوزه‌ی دین است و حواس طبیعی بشر بصورت عادی راهی به سوی آنها ندارند، بنابراین اطلاعات بشر در این زمینه از راه علوم نقلی (مثل وحی قرآنی و احادیث) بدست می‌آید.
ج: حوزه انسان از جهتی موضوع پژوهش‌های تجربی و از جهتی موضوع احکام دینی است (البته در برخی موارد طبیعت نیز اینگونه است)
برای مثال جسم انسان موضوع تحقیقات پزشکی است ولی احکام و مقررات عبادی برای تعالی روحی بشر موضوعی دینی است. در این موارد نیز لازم است جهت گیری دین و علم کاملاً مشخص و متمایز و روشن شود تا از تداخل و تعارض جلوگیری گردد.
به عبارت دیگر دین در برخی موارد کلی قوانینی دارد که از طرف خالق بشر قرار داده شده است که پذیرش و احترام به این قوانین و رعایت آنها موجب سعادت بشر می‌شود.
ولی راهکارهای اجرایی آنها بدست کارشناسان متخصص در علوم مختلف است.
برای مثال: حفظ جان انسان از نظر دینی واجب است. اما راهکار علمی آن توسط پزشکان و متخصصان زیست محیطی و ... بیان می‌شود و نیز در امور سیاسی و تربیتی و اجتماعی و اقتصادی نیز دین اسلام خطوط کلی مطرح کرده که رعایت آنها سعادت انسان را تضمین می‌سازد مثل حرمت ربا در اقتصاد.
حقوق والدین و فرزندان و زن و شوهر، حقوق شهروندان نسبت به همدیگر و ممنوعیت ظلم. لزوم نصب رهبران جامعه از طریق الهی و ...
به عبارت دیگر انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است که برای هر کدام هدف و سعادت و سیر تکاملی وجود دارد که قوانین و مقررات و لوازم خاص خویش را می‌طلبد.
علوم بشری می‌تواند سعادت بعد جسمانی بشر را تا حدودی تامین سازد و دین، سعادت بعد روحی و معنوی بشر را تامین می‌کند و این دو با همدیگر تعارض ندارند.
البته گاهی اتفاق می‌افتد که برخی انسان‌ها از قدرت خود و طبیعت و علم بر ضد سعادت کل بشریت استفاده می‌کنند و دین در این موارد قوانین بازدارنده‌ای تنظیم کرده که از تباهی و هلاکت بشریت جلوگیری می‌کند.
برای مثال نیروی هسته‌ای یکی از نعمت‌های الهی است که می‌توان از آن در خدمت بشریت برای تولید نیروی برق یا پزشکی هسته‌ای استفاده کرد اما برخی انسان‌ها قدرت طلب از آن برای تولید سلاح هسته‌ای و کشتار انسان‌ها استفاده می‌کنند که دین با این پدیده‌ی شوم مخالف است چون بشریت را به سوی هلاکت می‌کشاند.
البته عدم رعایت قلمرو علم و دین در طول تاریخ، ضربه‌ها و زیان‌های زیادی برای بشریت بوجود آورده است که نمونه‌ی آن را در قرون وسطی اروپا می‌بینیم.5
البته در تاریخ اسلام معمولاً علم و دین سازگاری داشته و همین مطلب عامل پیشرفت سریع مسلمانان در چند قرن اولیه ظهور اسلام شد.6

منبع : www.porsojoo.com


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن پرسش مهر 10 پنج شنبه 88 مهر 30  ساعت 11:37 عصر

رییس جمهوری در آستانه سال جدید تحصیلی دو پرسش از دانش آموزان و فرهنگیان مطرح کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ایرنا، دکتر محمود احمدی نژاد روز دوشنبه در حاشیه افتتاح همزمان بیش از  دو هزار پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در دبیرستان جمهوری اسلامی ایران این   دو پرسش را مطرح کرد.

احمدی نژاد خطاب به فرهنگیان سوال آنان را این چنین مطرح کرد: اگر قدرت تفکر، تعقل، اندیشه ورزی در یک انسان زنده و شکوفا نشود چه طور می‌تواند علم بیاموزد و آن را در خدمت کمال خود قرار دهد؟
رییس جمهوری از فرهنگیان خواست تا رابطه این دو مقوله را تعریف کنند.

وی سپس افزود: هم اکنون   هفتصد هزار معلم در سراسر کشور هستند که اگر هر کدام سه خط در این‌باره بنویسند من در این رشته دانشمند می‌شوم.

رییس جمهور همچنین سوال دانش آموزان را اینگونه مطرح کرد: رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان چیست؟ آیا می‌توان بدون علم به مراتب کمال انسانی دست یافت؟
احمدی نژاد اضافه کرد: پیامبران از چه طریقی راه کمال را در برابر انسان ها قرار دادند؟ و رابطه علم و انسانیت چه طور است؟

چاپ

  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن عالم بی عمل پنج شنبه 88 مهر 30  ساعت 11:29 عصر

عالم بی عمل بودن بدترین آفت مدیریت است و اثر بخشی مدیران پیش از هر چیز در گرو عمل آنان خواهد بود.

دانائی مدیر فقط زمانی ارزشمند است که به جامه عمل آراسته گردد.

 قال الصادق (ع): ان العالم اذا لم یعمل بعلمه زلت موعظته عن القلوب، کما یزل المطرعن الصفا
    امام صادق (ع) فرمود:«همانا وقتی که عالم به علمش عمل نکند، (باید بداند که) موعظه اش در دلهای (شنوندگان) بلغزد و (اثر نکند) همان گونه که باران بر سنگ صاف می لغزد (و نفوذ نمی کند)«1»
    ــــــــــــــــــــــ
    1-بحارالانوار، ج 2، ص


  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران چهارشنبه 87 بهمن 9  ساعت 9:36 عصر

          انقلاب بزرگ ، بی نظیر وبی بدیل اسلامی ایران که در هیچ جای دنیا نمونه آن دیده نمی شود دستاوردهای متفاوتی در همه حوزه ها داشته است که می توان به استقلال ،امنیت ، از بین بردن طا غوت ، آگاهی و بیداری اسلامی در سطح دنیا ، ولایت فقیه ورهبری ،عملی کردن به مردم سالاری دینی ،   استقلال ،توسعه در تمام عرصه های علمی ، دینی ، اجتماعی، اقتصادی ، فرهنگی ، دفاعی و امنیتی در تمام نقاط اشاره نمود که در نتیجه ایثار و فداکاری شهداء و جانبازان و رهبری حکیمانه و قاطعانه امام (ره ) و مقام معظم رهبری حاصل شده است .

ادامه مطلب...

  نظرات شما  ( )

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن تواضع امام حسین (ع) دوشنبه 87 بهمن 7  ساعت 8:13 عصر

حسین (ع) بسیار روزه مى‏ گرفت و نماز مى‏ گزارد و به حج مى‏ رفت و صدقه مى‏ داد و همه‏ ى کارهاى پسندیده را انجام مى‏داد.

ابن اثیر در کتاب اسد الغابه مى‏ نویسد:
«کان الحسین رضى الله عنه فاضلا کثیر الصوم و الصلوة و الحج و الصدقة و افعال الخیر جمیعها ( 1  »
حسین (ع) بسیار روزه مى‏ گرفت و نماز مى‏ گزارد و به حج مى‏ رفت و صدقه مى‏ داد و همه‏ ى کارهاى پسندیده را انجام مى‏داد. شخصیت حسین بن على (ع) آنچنان بلند و دور از دسترس و پر شکوه بود که وقتى با برادرش امام مجتبى (ع)، پیاده به کعبه مى ‏رفتند، همه‏ ى بزرگان و شخصیت‏هاى اسلامى به احترامشان از مرکب پیاده شده، همراه آنان راه پیمودند. (2
احترامى که جامعه براى حسین (ع) قائل بود بدان جهت بود که او با مردم زندگى مى ‏کرد ـ از مردم و معاشرتشان کناره نمى ‏جست ـ با جان جامعه هماهنگ بود، چونان دیگران از مواهب و مصائب یک اجتماع برخوردار بود و بالاتر از همه ایمان بى تزلزل او به خداوند او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود .
ادامه مطلب...

  نظرات شما  ( )

   1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سئوالات پرسش مهر11
کدام معلم کارآمد است؟
یادگیری الکترونیکی
آموزش و پرورش و آموزش الکترونیکی
اهمیت آموزش الکترونیکی
تفاوتهای آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی
روش آموزش مجازی و محتوای دروس الکترونیکی
نقش فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی
مسائلی که یک معلم باید حین تدریس مد نظر داشته باشد.
چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟
مراحل نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس
چگونگی طراحی و تدوین یک برنامه آموزشی اثر بخش
ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزش
[همه عناوین(62)][عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ