سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  درس و مدرسه
حکمت، گلشن خردمندان و بستان فاضلان است . [امام علی علیه السلام]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
195744
بازدیدهای امروز وبلاگ
8
بازدیدهای دیروز وبلاگ
8
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
درس و مدرسه

ارائه جدیدترین روش های تدریس
لوگوی وبلاگ
درس و مدرسه
بایگانی
خدمتگزاری
از سی دی های سوخته خود مجدد استفاده کنید
فاصله ی کوتاهی تا رسیدن به آرامش وجود دارد
پیوندهای روزانه

پرسش مهر [55]
دانلود رایگان نرم افزار [158]
بهترین تفریحات اینترنتی [112]
آموزش و پرورش [41]
تالار گفتگوی معلمان ایران [20]
وبلاگهای روش تدریس و مدیریت [85]
بانک وبلاگهای آموزشی [203]
آموزگار [281]
پرسش مهر 9 [402]
سایت ایت الله مصباح [119]
[آرشیو(10)]

اوقات شرعی
موسیقی وبلاگ
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن روش آموزش مجازی و محتوای دروس الکترونیکی پنج شنبه 89 اردیبهشت 9  ساعت 12:0 صبح

  در آموزش مجازی ارتباط میان مدرس و دانش آموز از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. در این زمینه دکتر غلامی رئیس مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت می گوید: «اساس کار ما تعامل مداوم بین مدرس و دانش آموز است. در این شیوه دانش آموز دروس را به صورت off line دریافت کرده و در طول ترم هر زمانی که بخواهد با گذرواژه ای که توسط ما به وی داده می شود می تواند وارد کلاس شده و مطالب را دریافت کند و در این راه دانش آموزیی موفق خواهد شد که همانند کلاس های حضوری طی یک برنامه ریزی مرتب از این دروس استفاده کند. البته دانش آموز در طول ترم از طریق سیستم مدیریت یادگیری به نام LMS به صورت اتوماتیک کنترل شده به نحوی که ورود و خروج دانش آموز، پرسش و پاسخ بین دانش آموز و مدرس کوئیز و امتحان و... توسط سیستم مذکور اداره می شود. در آموزش مجازی فرد برای درس خواندن محدود نیست و این در حالی است که کلاس های رفع اشکال و کوئیز و امتحان در ساعات معینی از هفته به صورت on line برگزار می شود. این زمان محدود شده توسط دانشگاه مشخص می شود. قابل ذکر است به دلیل عدم دسترسی به پهنای باند مناسب در تمامی نقاط کشور ارتباط با دانش آموز با سرعت مناسب فراهم نمی شود، در اینجا می توان از سیستم چندرسانه ای (مولتی مدیا) نظیر CD به عنوان پشتیبانی استفاده کرد ولی هنوز در اولویت های برنامه ما نیست چرا که داشتن نظم از اصول برنامه کاری دانش آموز است، در صورت ارائه CD کنترل وی از دست ما خارج می شود

در حال حاضر در کلاس های آموزش مجازی بهترین نحوه ارتباط بین
مدرس و دانش آموز چت گفتاری در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به نوشتن با ابزار هایی نظیر digitalizing pad مطالب به مونیتور منتقل شده و از این طریق دانش آموز مطالب را دریافت می کند.
 محتوای دروس الکترونیکی
:
سطح کیفی و استانداردهای پذیرفته شده برای محتوای دروس
الکترونیکی از دیگر عناصر تعیین کننده و تاثیرگذار در انتخاب خط مشی می باشند. متاسفانه یکی از عناصر مهم در آموزشهای الکترونیکی که به درستی مورد توجه قرار نمی گیرد کیفیت محتوای دروس الکترونیکی است. محتوای دروس الکترونیکی بر خلاف دروس سنتی فقط به مجموعه اطلاعات و دانش های نهفته در یک درس اطلاق نمی شود. بلکه به نوعی شامل روش ارائه درس و برخورداری از تعامل موثر و انگیزه ساز بین فراگیر و سیستم آموزشی نیز می شود. بنابراین، محتوای دروس الکترونیکی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی یکی از عوامل مهم در تعیین اولویت ها و انتخاب راهکارهای مورد نظر برای ساختن یک سیستم آموزشی است.
تعداد دوره های آموزشی، و تعداد دروس لازم در هر دوره آموزشی
جنبه کمی محتوای آموزشی را مشخص میسازد. به بِیِان دیگر مِی توان این عامل را در کنار عامل اندازه طرح آموزشی قرار داد و آن را در تعیین اندازه های یک طرح آموزشی به عنوان یکی از اولویت های مهم در نظر گرفت. بدیهی است با توجه به بودجه و وسعت طرح، باید در مورد تعداد دروس الکترونیکی تصمیم گیری شود. اگر به این نکته توجه شود که بطور متوسط برای هر ساعت درس الکترونیکی نیاز به یک صد ساعت فعالیت تخصصی می باشد، می توان چنین نتیجه گرفت که برای وارد کردن دروس به شبکه آموزشی نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و محتاتانه است.
برای داشتن کیفیت مورد نظر در محتوای دروس الکترونیکی، تعریف و
تعیین اولویت ها بسیار دشوارتر است. شاید یکی از مشکل تربن مراحل در تعیین اولویت ها و انتخاب خط مشی تعریف چارچوب روشنی برای کیفیت یا ویژگی های دروس الکترونیکی است. استفاده از رسانه های مختلف میتواند عامل موثری در تعیین اندازه های کیفی دروس الکترونیکی باشد. یک درس الکترونیکی در ساده ترین شکل می تواند فقط با استفاده از متن های ساده و از طریق صفحات پی در پی به فراگیران ارائه شود. پرداختن به این عنوان که چنین محتوایی برای چه موضوعاتی مناسب است و تا چه اندازه می تواند در انتقال دانش و مهارتهای لازم موفق باشد خود جای بحث جداگانه ای را دارد. در اینجا می خواهیم به این مطلب اشاره کنیم که در صورت نیاز می توان از رسانه های مختلف همچون متن، صوت، تصویر، پویا نمایی و فیلم در کنار هم و به منظور انتقال دانش مورد نظر به فراگیران استفاده کرد. در این صورت با افزایش تنوع رسانه ها پیچیدگی و هزینه های مربوط به طراحی و ساخت دروس الکترونیکی افزایش می یابد.
از طرف دیگر استفاده از الگوهای مختلف آموزشی می تواند بر بعد
کیفی محتوای دروس الکترونیکی اثر بگذارد. علاوه بر الگوهای آموزش تنوع روشهای تعاملی کاربر و سیستم آموزشی نیز می تواند بر کیفیت آموزشهای الکترونیکی تاثیر گذار باشد. بنابراین، ملاحظه می شود که محتوای دروس الکترونیکی یکی از مهمترین و در عین حال حساسترین عوامل در تعیین اولویت ها و انتخاب خط مشی لازم برای آموزشهای الکترونیکی است.
منابع

فتح نژاد، فرامرز (1384)، آموزش مجازی باید ها و نباید ها ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ( واحد علوم و تحقیقات(
- مختاری ، امیر .(????) .(اصول طراحی آموزش مجازی) پایان نامه کارشناسی مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- پور سلطانی ،‌امیر . (????) . الزامات آموزش الکترونیک ، مجله تدبیر، شماره ???
- وکیلی ، معصومه . (????) . شهرالکترونیک ، نشر صبا



  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سئوالات پرسش مهر11
کدام معلم کارآمد است؟
یادگیری الکترونیکی
آموزش و پرورش و آموزش الکترونیکی
اهمیت آموزش الکترونیکی
تفاوتهای آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی
روش آموزش مجازی و محتوای دروس الکترونیکی
نقش فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی
مسائلی که یک معلم باید حین تدریس مد نظر داشته باشد.
چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟
مراحل نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس
چگونگی طراحی و تدوین یک برنامه آموزشی اثر بخش
ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزش
[همه عناوین(62)][عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ