سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  درس و مدرسه
پاکدامنى زیور درویشى است ، و سپاس زینت توانگرى . [نهج البلاغه]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
195920
بازدیدهای امروز وبلاگ
4
بازدیدهای دیروز وبلاگ
15
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
درس و مدرسه

ارائه جدیدترین روش های تدریس
لوگوی وبلاگ
درس و مدرسه
بایگانی
خدمتگزاری
از سی دی های سوخته خود مجدد استفاده کنید
فاصله ی کوتاهی تا رسیدن به آرامش وجود دارد
پیوندهای روزانه

پرسش مهر [55]
دانلود رایگان نرم افزار [158]
بهترین تفریحات اینترنتی [112]
آموزش و پرورش [41]
تالار گفتگوی معلمان ایران [20]
وبلاگهای روش تدریس و مدیریت [85]
بانک وبلاگهای آموزشی [206]
آموزگار [281]
پرسش مهر 9 [402]
سایت ایت الله مصباح [119]
[آرشیو(10)]

اوقات شرعی
موسیقی وبلاگ
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:     

عنوان متن قیام عاشورا یکشنبه 87 دی 15  ساعت 9:42 صبح

بعد از مرگ معاویه ، یزید تصمیم گرفت با یکایک کسانی که معاویه نتوانست از آن ها بیعت بگیرد ، به هر طریق ممکن آن ها را به خود جلب نماید . از این رو به حاکم مدینه فرمان داد تا از حسین بن علی (ع) و عبیدالله بن زبیر بیعت بگیرد .

اما او هر چه کرد از انجام این نامه مهم برنیامد ، امام حسین که دریافت حاکم مدینه دست از او بر نمی دارد ، وصیت نامه خویش را تنظیم کرد و روز جمعه سوم شعبان سال 61 هجری به سوی مکه عزیمت نمود .

امام چهار ماه در مکه بود و شیعیان و دوستان وی به زیارت آن امام همام می آمدند ، امام که نامه های متعددی از شیعیان کوفه برای رفتن به آن سرزمین دریافت نموده بود ، پسرعمویش مسلم بن عقیل را به آن شهر فرستاد تا برایش بیعت بگیرد .

مسلم هنگامی که به کوفه رسید ، با شیعیان آن جا برای امام بیعت گرفت و به او پیغام داد که قریب به هشتاد هزار نفر از شیعیان او در کوفه آماده جان فشانی در راه امام خود می باشند . در آن هنگام حاکم کوفه « نعمان بن بشیر » بود ، او قلباً به امام ارادت داشت ، از این رو یزید حاکم بصره « عبیدالله بن زیاد » را به حکومت کوفه فرستاد .

عبیدالله شبانه وارد کوفه شد و به اصطلاح امروز حکومت نظامی اعلام نمود و فرمان داد تا مخالفان یزید را دستگیر و مجازات نمایند و به طرفداران امام حسین و کسانی که مسلم را پناه داده بودند هشدار داد که او را تحویل دهند ، در غیر این صورت جانشان در معرض خطر خواهد بود .

عاقبت مسلم را از خانه « محمد اشعث » بیرون آوردند و در حالی که آن مبارز دلیر شجاعانه با ایشان می جنگید ، او را دستگیر کرده و به نزد ابن زیاد بردند ، او دستور داد مسلم را به قتل برسانند و سایر شیعیان را مجازات نمایند .

بعد از آن که امام حسین نامه مسلم را دریافت نمود  و از طرفی جانش در مکه در معرض خطر بود ، با طرفداران و خانواده خویش از آن شهر بیرون آمد و به طرف کوفه راه افتاد . امام با اطرافیان خویش که قریب به هشتاد نفر بودند از شهر خارج شد و در طول راه قریب به چهارصد نفر به او پیوستند .

امام حسین (ع) بعد از خروج از مکه ، خبر شهادت مسلم را شنید ، از این رو داستان مسلم و شهادت او و طرفدارانش را به اطرافیان خویش بیان نمود ، با این وجود امام و یارانش به راه خود به سوی کوفه ادامه دادند .

هنگامی که خبر  نزدیک شدن امام به کوفه رسید ، ابن زیاد  « حر بن یزید ریاحی » را برای جلوگیری از ورود امام حسین به کوفه فرستاد . حر از امام خواست تسلیم شده و با او به کوفه بیاید ، اما امام نپذیرفت و به راه خود ادامه داد. حر از ابن زیاد یاری خواست ، او سی هزار مرد جنگی را به یاریش فرستاد .

سپاهیان ابن زیاد به فرماندهی « عمر بن سعد »در جایی که امروز کربلا نامیده می شود و با بغداد قریب به یکصد کیلومتر و با کوفه هفتاد و پنج کیلومتر فاصله دارد ، در مقابل هم صف آرایی نمودند در روز نهم محرم سال 61 هجری ( تاسوعا ) ابن زیاد ، نخست آب را بر روی امام و اهل بیت او بستند و سپس آماده پیکار با ایشان شدند . یکی از شگفتی های های کربلا پیوستن حُر به امام و شیعیانش بود .

فردای آن روز دهم محرم ( عاشورا ) یزیدیان بر ایشان حمله ور شدند و امام و یارانش را که هفتاد دو تن بودند یکی پس از دیگری به شهادت رساندند ، در کربلا تعدادی از برادران امام از جمله عباس و تعدادی از فرزندان خردسال وی به شهادت رسیدند ، گویند در ظهر عاشورا یکی از سربازان خبیث و نابکار ابن زیاد به نام (حرمله ) تیری به جانب امام افکند و « سنان بن انس » و « شمر ذی الجوشن » با شمشیر آخته خویش بر پیکر مبارک امام حمله ور شدند و او را به شهادت رساندند ، امام در هنگام شهادت پنجاه و هفت سال داشت .

منبع :زندگانی چهارده معصوم (ع) ، احمد شهبازی ، انتشارات باربد ، مشهد ، 1381

 


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سئوالات پرسش مهر11
کدام معلم کارآمد است؟
یادگیری الکترونیکی
آموزش و پرورش و آموزش الکترونیکی
اهمیت آموزش الکترونیکی
تفاوتهای آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی
روش آموزش مجازی و محتوای دروس الکترونیکی
نقش فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی
مسائلی که یک معلم باید حین تدریس مد نظر داشته باشد.
چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟
مراحل نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس روزانه
روش نگارش و تنظیم طرح درس
چگونگی طراحی و تدوین یک برنامه آموزشی اثر بخش
ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزش
[همه عناوین(62)][عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ